Våga vaccinera sig?

Nu har flera stycken i min ogivning vaccinerat sig mot svininfluensan och samtliga har mått väldigt dåligt i flera dagar efteråt. Vissa har till och med behövt sjukskriva sig en vecka efteråt av biverkningarna. Måste kännas surt. Gå och ta en spruta och sedan bli sjuk av denna, för att sedan aldrig få veta om det ens var lönt eller inte. Ödet verkar inte sakna känsla för ironi...

För min del blir det i alla fall ingen spruta!

Hur gör ni?

Permalink Allmänt Kommentarer (92) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Emma - On the moon with Steve.

Tack så mycket! :)

Postat av: Rebecca

oj då det lät inge bra! :O

Postat av: Rebecka G

Hej hej! Vad har du för dig?

KRAM

Postat av: Anonym

men tack så hemskt mycket!!!

trevlig måndag på dig!!

Postat av: Mikaela

jag ska vaccinera mig i veckan. jobbar i vården. och det är en av sos som inte fått bierkningar och en har, och ahn brukar aldrig vbara sjuk annars....



osäker på om man ska eller inte..

Postat av: Rebecka G

SV: okej! Jag är hemma på rasten nu och sitter och funderar om jag ska byta header till den på mitt senaste inlägg. tycke du det? (:

Postat av: emma

Hej hej! :)



jag har startat en blogg som handlar

om Reumatism för att det är många som

är drabbade och vem som helst kan drabbas +

att jag är drabbad.

Idag vet vi inte alls mkt om reumatism, därför

vill jag dela min kunskap med dig.



Hoppas du vill läsa min blogg :)

Om du undrar ngt, är de bara att fråga :D

ha de bra / Emma

Postat av: linda

Nej.

Trotts att dottern har förkylningsastma och det brukar sättta sig på andningen. Och ja också får andningsbeär vid en vanlig örkylning (=måste ta luftvidgade även jag), så avstår vi. Sprutfobi och biverkningarna är itne okej....sjuk av en spruta. Nej tack.......

Postat av: anna

Jag tänker inte vaccinera mig! Dels för att man inte är säker på biverkningarna som du skriver och det känns som att de vet mycket mer om själva influensan. Dessutom är jag inte någon riskgrupp så jag är inte så orolig, Tror det är överdrivet :)

Postat av: Sara - En dalkulla i Österrike

Vilket tjat de är om svininfluensan i sverige, sjukt. Här i Österrike skiter dom totalt i det, grymt skönt!

Och nej jag tänker inte vaccinera mig, inte en chans!

Postat av: Ella

Vaccin hit och dit, inte skadas man väll av en influensa? Nog för att det är stor smittorisk, men de är väll smällar man får ta?

Vi är alla mänskliga och influenser, virus, bakterier tillhör vårat levnadssätt.

Jag ska då absolut inte ta någon spruta, jag klarar mig utan. Vad gör det om jag blir sjuk? Jag blir ju frisk igen efter några dagar.

Postat av: johanna

jag kommer nog ta en sån spruta dock är jag rädd för sprutor... får se om jag vågar :P



gillar din blogg :)

Postat av: Elin

Har aldrig tänkt tanken att vaccinera mig, hela grejen har känts överdriven från början. Det är färre personer som har dött i svininfluensan än en vanlig influensa..? De som har dött har väl haft ett jäkligt dåligt immunförsvar redan.



Vaccinet verkar kunna göra en sjukare än influensan så tack men nej tack. :)

Visst andra vågen kanske är värre än första, men jag känner mig inte alls orolig att drabbas.

Postat av: AnnaWK

Jag jobbar extra på en förskola och där är ju rena bacillhålet, så det blir nog en spruta för mig.

Postat av: anouk

Jag kommer nog inte heller ta sprutan. Känns konstigt att spruta i en massa okända ämnen och kvicksilver bl för ngt som kanske inte ens är särkilt farligt i sig?



näää...

Postat av: Ida we

nej det ska jag inte. Jag litar på mitt eget imunförsvar, det känns onödigt att få i sig massa annat i kroppen... :P

Postat av: Frida Stigevik

jag tror fasiken jag inte vågar...men det finns folk som legat i KOMA när de fått svininfluensan - så jag känner mig kluven!

Postat av: Tobias

Jag ska nog inte vaccinera mig :)

Postat av: Therese

Nej jag tänker verkligen inte vaccinera mig^^ För det första är jag livrädd för sprutor(det krävs mycket för att få mig att vaccinera mig frivilligt), sedan är det just risken att bli dålig... Av det vanliga influensavaccinet kan du ju bli dålig om du har en förkylning i kroppen, och jag tror att det är samma med svininfluensavaccinet, så jag hoppar^^

Kram

Postat av: Veronica

Jag kommer inte vaccinera mig, endast för att jag tycker att media bara koncentrerat sig på de fall som blivit riktigt sjuka och inte på de som varit sjuka men lyckats bli friska, utan medicin.

Postat av: Däez



behöver inte vaccinera mig, har redan haft svininfluensan:) media och paranoida människoröverdriver sjukan, är som en kraftigare förkylning, man kanske ligger till sägs i 3 dagar som mig sen går den över.

man borde förbereda sig för nästa års hästinfluensa, vi har ju redan haft galna kosjukan, fågelinfluensan och svininfluensan, så nästa år är det hästens tur... skämt åsido men man börjar undra med alla dessa djur och sjukdomar haha xD

Postat av: Lina

Jag ska vaccinera mig, har blivit rekommenderad det och jag hellre lite biverkningar av en spruta än att få den här influensan och vara halvdöd i flera veckor efteråt... :/

Postat av: Anna

Varför inte vaccinera sig? Man har i alla fall gjort vad man har kunnat då. jag har inte tid att ligga hemma och vara sjuk i en hel vecka om man skulle få svininfluensan. Visst, biverkningarna får en att tveka, men de är lindrigare än om man skulle bli smittad av sjukdomen. Kvicksilvret oroar mig inte, kan man lika gärna få i sig av att äta fisk.

Postat av: Hanna

Fast att jag ligger i riskzoonen ska jag INTE ta vaccinet, tycker det är så hysterikst kring denna svininfluensa att jag vet inte vad snart. Jag tycker vi tar alldeles för mycket vaccin här i Sverige, att snart har ingen något immunförsvar alls. Är man aldrig sjuk, kan man ju inte bygga upp det heller.



Att de inom vården tar den är OK, för de om någon kan sprida smitta vidare. Även de som är så pass sjuka att de inte klarar av att bli extra sjuk....

Postat av: Sabina

Jag tror att jag ska ta den. Får se.

Postat av: Ingrid

Jag har vaccinerat mig, armen spänner lite som vid alla vacciantioner.

Efter som jag jobbar innom sjukvården så var det själv klart och jag tar heller lite biverkningar än att in sjukna i H1N1

Postat av: Sara

Hej.

Jag känner mig väldigt orolig över det vaccinet.

Svininflensan är inte så farligt, men vaccinet är.

Man kan bli förlamad av det.

Bara tanken på att folk tar den och deras barn skrämmer mig.

Postat av: karin

vaccinet kan nog vara farligare än själva influensan! jag är lite anti att vaccinera mig :p är ytterst sällan sjuk i övrigt också.. sen tror jag att alla har förstorat upp det här med svininfluensan !

Postat av: Lollo

Tror inte jag ska göra det.

Postat av: Mia

I min skola ska vi vaccinera i november, men vet inte om man måste. Måste man så måste man.

Postat av: Johanna

Ah, min kära moder (som jobbar som undersköterska) frågade om jag skulle ta.. För hon får det på jobbet men ska inte ta eftersom hon inte är i den s.k "riskxonen"..

Har funderat på det fram och tillbaka men fortfarande inte bestämt mig, tror det lutar mer åt "inte" hållet, för man kan ju lika gärna få den om man inte redan är sjuk eller gammal och utveckla sitt egna immunförsvar. :)

Postat av: Elvira

Själv vet jag inte om jag kan ta den eller inte utan att få biverkningar så som ex. skov, så jag kommer inte ta den förens jag vet.

Postat av: MissDynamite

Personligen tror jag att vaccinet är ett stort skämt eller iaf ett experiment. Jag tror itne ens att svininfluensan är så stor som samhället blost upp den till. Men forskarna behöver väll nya försökskaniner nu när de fått lyckade resultat på djuren så vad är bättre då än att blåsa upp svininfluensan för att skrämma upp alla ovetandes människor som faller offer för forskarnas experiment som KANSKE fungerar på människan också;) Jag menar hur många har hört talas om svininfluensan förrän nu? Neh, just de och de har redan tagit fram en vaccin mot det...hehe BIG NONO! Jag är ingen försöks kannin.

Postat av: Hanna

jag ska göra det, om inte annat så tänker jag på dom i min omgivning ;)

Och både mamma å pappa är läkare så har väl inget val xp

Postat av: Petra

Det är ju inte så farligt det är värre om man inte tar den sprutan då blir man riktig sjuk. Ska ta den vill inte ha den man kan ju tillomed dö av influesan

Postat av: GULLEFIA

Har redan vaccinerat mig! Fick dock biverkningar, så nu ligger jag hemma sjuk!

Postat av: Lina

Jag hade bestämt mig för att inte ta den men min mamma va för jävla jobbig då jag tillhör en riskgrupp. Så för att få tyst på henne tog jag sprut fan och mår nu skit. Har satans ont i armen och mår allmänt dåligt. Så rädda er själva och ta den inte. För det är inte värt det.

Postat av: Ceralia

Har tagit vaccinet idag. Ont i armen, svårt att lyfta den, men annars funkar det bra än så länge. Har varit och bunkrat upp med frukt och godis ifall jag skulle bli sjuk under veckan. För säkerhets skull ;)



Annars har jag varken blivit svullen runt 'sticket' eller blivit febrig, det brukar jag alltid bli på en gång när jag tar det vanliga influensavaccinet :)

Postat av: JUNITJEJ

Jag vet inte hur jag ska göra.

Postat av: Anonym

Postat av: YVONNES

Lite för sent, ska till Cypern på måndag!

Postat av: Jennyh ♡ bor på Malta

Jag ska absolut INTE vaccinera mig, totalt onödigt känns det som. Iaf sålänge man inte tillhör en riskgrupp. Bli sjuk av vaccinet är inte speciellt lockande :-)

Postat av: julia

jag ska inte ta den... tror inte det iallafall =)

Postat av: Anonym

SKa absolut inte ta den!

Postat av: Sabina

Tycker det är djävulsk intressant det här hur folk tänker. Folk resonerar som så här att "Jag är ingen riksgrupp så jag kommer inte ta skada av den här influensan" Visst absolut, så långt är jag med. HUR JÄVLA SJÄLVISKA ÄR MÄNNISKOR EGENTLIGEN? Ägna en sekund och tänk lite på alla människor som du går runt och smittar när du väl har fått influensan, hur många riskgruppspersoner som DU smittar ner och sen i sin tur dör. Jag tycker synd om er alla och er egotrippade personlighet, det gör jag. Jag tycker ni är patetiska och blir mörk rädd när jag inser att jag lever i ett land med så många egotrippade och trångsynta människor.

Postat av: Mathilda

Det var sagt redan innan att man kunde bli sjuk av sprutan och det är inte smart att låta bli.

Eftersom man får den gratis och dom skulle inte köpa ett vaccin för massa massa pengar för att vaccinera gratis om det verkligen inte var viktigt att alla vaccinerade sig. Sen är det ganska egoistiskt med, för i endel andra länder kostar det och vissa har inte råd att vaccinera sig så de som inte vaccinerar sig när dom har möjligheten kostnadsfritt gör bara ont för andra som inte KAN göra det.



Om det nu skulle vara så att vaccinet ger bieffekter om 20-30 år så dör jag häldre då, vilket jag knappast tror att man gör.

Jag tycker folk bara är dumma om dom inte tar den, tänk på andra med någon gång, skulle det vara så farligt att bli sjuk i en vecka efteråt då (som dessutom inte alla blir)? När man riskerar att dö om man skulle få influensan. Om alla tar sprutan så utrotas sjukdomen tillslut.

Postat av: Marina

Jag tänker inte vaccinera mig för jag tror inte alls på svinis, det är bara larvigt.

Postat av: Emma

jag vaccinerar mig bara om halva sveriges befolkning dör

Postat av: Neha

Nej jag ser absolut ingen anledning alls att göra det

Postat av: Nicole Sanzetth

Jag tog den igår och mår jättedåligt idag...



Kramar Nicole Sanzetth

Postat av: Sara Johanna

Jag har velat fram och tillbaka om jag ska ta denna spruta, eller ej.

Men jag har nu kommit fram till att jag INTE kommer ta sprutan.

Varför kommer då inte jag ta sprutan? Ja, av den enkla anledningen de tog fram ett vaccin snabbt, ingen vet exakt hur detta vaccin påverkar oss. Det är inte forskat på hur bra eller dåligt detta vaccin egentligen är. Jag vill inte vara en jävla (ursäkta språket) försökskanin för forskning om framtida vaccin. Nej, då klarar jag mig hellre utan.



Har dessutom en kompis, som har haft svininfluensen, hon har berättat att det var som en svårare förkylning. Hon tycker liksom jag, att det är en ren hysteri om denna influensa.

Postat av: Emelie

Nej jag ska nog inte vaccinera mig heller, jag har en text om vaccinets nackdelar på min blogg, kan va intressant att läsa!:)

Postat av: Sandra Dermark

Det här med svininfluensan har inte oroat mig ett jävla dugg, någonsin. Men bara för att jag ligger i riskzonen pga astma så vill päronen att jag gör det.. Men jag vet inte..

Postat av: Maria

Hej.

Jag tog sprutan i måndags därför att jag tillhörde riskgruppen, gravida. Har lite fortfarande lite spänningar i armen men annars känner jag inte av något. Men erkänner att jag är lite orolig för fostret, lika orolig som jag var för att insjukna i det utan sprutan. Det är allas eget val.

Postat av: emelie

nej jag ska inte vacinera mig.

Man vet ju inte hur medicinen verkar på ens kropp då den knappt är testad! :O

Blir man sjuk så blir man, i unga dar så gör de nog ingen större skada. som vilken influensa som helst.

Man kan ju tänka på hur många som dött i sverige.. tänk då även på hur många människor vi faktiskt är i sverige...

STAY FRISK!

Postat av: Lars

Hej, vill du veta hur Svininfluensan känns, följ då med på vår blogg var vi dag som natt uppdaterar sjukdomsförloppet för oss och våra barn som just nu är isolerade.



http://drabbadavsvininfluensan.blogspot.com/



Bloggen är rak på sak, inget glitter och glamour med bilder och sånt ;)



Tycker förresten att det är upp till var och en att själv bestämma, tipset är att ha bra beslutsunderlag. Lycka till i er val! / Lars

Postat av: Emilia

Ja, i skolan ska vi göra det. För de som vill.

Postat av: Elvira

Det är ett enkelt val. Det är normalt och vanligt att bli sjuk av att vaccinera sig, och jag tycker att det är självklart att ta den lilla smällen för att minska spridningen av sjukdomen. :)

Jag vaccinerade mig igår, och mår inte så jättebra kanske, men det är som sägt lätt en smäll jag kan ta!

Postat av: Erica

Jag tänker inte vaccinera mig. Tillhör ingen riskgrupp och har inte en speciellt bra relation till sprutor, tar helst bara sprutor om jag verkligen MÅSTE, inte annars. Sen verkar ju inte det där vaccinet vara så himla bra heller...

Postat av: Alexandra

Alltså man blir ju osäker med vaccinationen!

Mina kusiner och jag har också har diskussion om detta och det ser ju inte alls ljust ut.. Känns som att man blir vaccinerade utan att veta vilka biverkningar man egentligen kommer att få!

Låter lite läskigt!



Usch vet inte om jag tar vaccinet.. man kanske måste?

Postat av: EnviroSheila

No way, tror inte på medicinering i förebyggande syfte!

Postat av: Emma

Ska nog vaccinera mig endå, tror det är säkrast!

Postat av: Martina

tror inte det blir någon sådan spruta för min del iaf!

Postat av: made of awesome

Jag är osäker....jag undrar om man verkligen är en försökskanin eller om det VERKLIGEN fungerar?...



Läste att det kan bryta ut ordentligt runt jul/nyår, då folk umgås/träffas mer...=_x



Helst vill jag vaccinera mig! Men jag vill ha ordentligt med info...

Postat av: Anne

Jag ska inte vaccinera mig, känns bäst så :)

Postat av: Sissi

vad hämskt att alla fått biverkningar :O jag ska inte ta den eftersom jag redan haft svininfluensan...



kram :)

Postat av: Natasha

Nej, jag tänker inte vaccinera mig!

Postat av: Pauline

Eftersom jag har reumatism och tar mediciner som sänker ner mitt immunförsvar, ska jag deffinitivt vaccinera mig. skulle ha gjort det för länge sen egentligen. Sen tycker jag att det är bra att så många som möjligt vaccinerar sig för att minska riskerna att de sjuka äldre, gravida eller barn med väldigt dåligt immunförsvar ska bli smittade.

Postat av: Linäh

Är i riskzonen, men tror inte jag kommer ta det.

Biverkingar är inget man vill ha...

Postat av: Hilda

haha jag tycker det är lite ironiskt med tanke på att vissa företag ger sina anställda vaccin enbart eftersom de inte vill ha sin personal hemma och sjuk. Jag vill inte ta det egentligen men tror mamma kommer tvinga dit mig.. :/

Postat av: M a r i a h

Umm, jag vet inte alls hur man ska göra... Mig veterligen så ligger jag inte i en riskzon heller. Jag är nog mer emot vaccinationen än jag är för. Jag tror någonstans inom mig om att kroppen bearbetar detta och går igenom denna influensa så har man igen det senare. Sedan så är ju inte vaccinet tillfredsställande forskat på och det känns ju inte vidare piggelin att bli sjukare av sprutan än av själva influensan...

Postat av: Sandra

Jag har inte vaccinerats sen var jag 4 år, och tänker inte göra det nu heller. Vaccin av alla de slag är inget annat än rent gift!

Postat av: Caroline

har folk mått så dåligt efter? :O

Postat av: Lina -Zooda-

Bestämde redan första dagen jag hörde om vacinet att jag INTE skulle ta det och jag står fast vid det. Har bara hört en massa skit om vacinet + de jag hört om som fått svininfluensan har bara varit sjuka i en vecka så jag överlever nog säkert ifall jag skulle råka få det ;) Haha

Postat av: Emelie

När man hör att folk blir sjuka att två har dött av den (har varit sjuka när de tagir den men iaf!!) och folk blir förlamade av den har jag inte alls någon lust att ta den.



Plus att pappa sa NEJ till spruta! så jag slipper. Även fast jag inte har någon tala i de slipper jag :D

Postat av: Lovisa

här blir det inget vaccin inte!



Jobbar i butik och blir hostad på varje dag av kunder, men har klarat mig så långt, och det utan handsprit, munskydd och allt vad nu folk försöker skydda sig med! Haha



(nu blir jag säkert smittad på en gång så fort jag kliver utanför dörren ;D)



Ha det bra!

Postat av: Ilhana

I och med att jag jobbar på ett sjukhus och har en liten på 1,5 år så har jag tagit sprutan. Det tog inte lång tid, min arm domnade nästan omedelbart och jag har haft rejält ont i armen, blev tvungen att sjukskriva mig i veckan nu. Jag har även haft feber och svårt att koncentrera mig, känt mig jätte trött... men det är värt det om min dotter ska slippa att bli sjuk.

Postat av: Josefine

Säger som min mammas kompis sa till mig:

- Vill man inte vaccinera sig för sin egen skull så kan man ju göra det för sin omgivnings? :) Så att man inte smittar dem som verkligen ligger i riskzoonen eller vad man ska säga.

Postat av: anna

Jag har vaccinerat mig... var öm i armen i två dagar - thats it! Har varken tid eller lust att ligga däckad i influesan därför valde jag att vaccinera mig. Kändes tryggt i väntrummet då vårdpersonal, läkare och doktorer också satt i kö.

Postat av: Milla

Nej, ska inte vaccinera mig. Lite D-vitamin är faktiskt bättre och säkrare då det bygger upp immunförsvaret. Jag dör liksom hellre av svininfluensan än av en biverkning av ett vaccin ;-)

Postat av: johanna.

jag funderade länge hur jag skulel göra. men eftersom jag jobbar inom hemstjänsten så valde jag att vaccinera mig och gjorde det i måndags och har inte känt några biverkningar alls.

Postat av: Johanna

Svårt det där.. men jag tror jag gör det! Jobbar på en småbarnsavdelning och idag fick vi beskedet att en två-åring hos oss är smittade!

Hoppas, hoppas inte fler får det!

Postat av: mi

Precis som nån sa; varför skulle man lägga ner en massa pengar på vaccin till folket om det inte vore nått farligt?, jag tror inte att de är så stor skillnad på detta vaccin och vaccin som man tagit förr. Jag är nästan aldrig sjuk men blir jag sjuk i en vecka av vaccinet så får väll det va,skulle aldrig någonsin vela smitta någon för man vet aldrig om eden kan bli jättesjuk lr inte o man vet väll inte hur farlig den kan bli nästa omgång?

Postat av: Ida K

Jag ska utan tvekan vaccinera mig, främst av tre anledningar:



1. För att skydda mig själv

2. För att skydda andra i min omgivning

3. För att minska smittorisken



Influensan verkar kanske inte särskilt farlig nu, men de tror att den kommer att mutera i vår någon gång och bli ännu värre - då kommer den skörda offer. Vaccinerar sig så många som möjligt nu slipper vi det och kan utrota smittan.



Jag tycker att man ska tänka på sina medmänniskor och vaccinera sig - det tjänar både en själv och samhället i stort på!

Postat av: linda

nej, jag tcänker inty vaccinera mig. Vaccinerar jagmig, måste ju barnen det. Och jag sätter inget okänt i deras kroppar.

Postat av: Salo

Jag tänker absolut inte gå på sånt skit. Snart blir det "fiskinfluensan" och skit, alltid något nytt. Ingen jag känner har ens fått svininfluensan?!



Men jag är inte så hypokondrisk av mig eller klinisk för den delen heller, jag tror på att man ska exponera sig själv då så mycket bakterier man kan så att kroppen kan bygga ett immun till det. Jag blir väldigt sällan sjuk eller förkyld.

De som har dött av svininfluensan har ju varit folk med cancer och dåligt immunförsvar, och där håller jag med om att DE borde vaccinera sig!

Postat av: Adam

jag kommer INTE vaccinera mig iaf

Postat av: Anonym

Postat av: Anonym

Postat av: Anonym

Postat av: Anonym

Postat av: Anonym


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback